ورق استیل نسوز

ورق استیل نسوز به ورقی گفته میشود که جنس آن از فولاد ضد زنگ بوده و به دلیل وجود عناصری مانند نیکل و کروم در این نوع ورق مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. وجود کروم و نیکل در این نوع ورق ها باعث به وجود آمدن خواص منحصر به فرد در آن میشود. عنصر کروم در تمامی ورق های نسوز وجود دارد. کروم به دلیل خواصی که دارد در برابر اکسیداسیون و کربوراسیون در دمای بالا مقاوم است. همچنین نیکل باعث میشود شکل پذیری و استحکام در دمای بالا را افزایش دهد.
مهمترین و معروف ترین گریدهای ورق های نسوز عبارتند از:
گرید 309              گرید کم کربن 309S
گرید 310              گرید کم کرین 310S
گرید 321
ورق های نسوز به این دلیل که در برابر خوردگی و اکسیداسیون در دمای بالا مقاومت بسیار بالایی دارند، به همین دلیل در ساخت تجهیزات فرآوری شیمیایی، تولید برق و یا توربین های گاز، مورد استفاده قرار میگیرد.
این نوع ورق به دلیل خصوصیات خاصی که دارد در صنایعی که کاربرد با دمای بالا دارند بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. ورق نسوز دارای خواص متعددی نیز میباشد.
1- مقاوم در برابر خوردگی در دمای بالا
2- مقاوم در برابر خستگی (مقاوم به خزش در بازه زمانی مورد نظر با در نظر گرفتن ترکیب شیمیایی)
3- مقاوم در برابر پوسته پوسته شدن با وجود یک لایه اکسیدی
4- ریز ساختار پایدار
5- خواص مکانیکی خوب
6- مقاوم به تردی هیدروژنی در دمای بالا
7- خواص خوب در برابر تنش های ناشی از تغییرهای پیوسته دما و خطر ناشی از تردی
8- قابلیت جوشکاری بالا
ورق استیل نسوز

کاربرد ورق نسوز

برخی از صنایع به ورق هایی نیاز دارند که در دمای بالا ساختار و خواص خود را حفظ کنند ورق استیل نسوز نیز طبق خصوصیات ذکر شده چنین خواصی را دارد. ورق های نسوز در صنایعی که در برابر حرارت و اکسیداسیون و دیگر خوردگی ها در دمای بالا مقاوم هستند مورد استفاده قرار میگیرند.
برخی از کاربردهای ورق نسوز عبارتند از:
1- دیگهای بخار
2- صنایع پتروشیمی
3- مبدل های حرارتی
4- تجهیزات نیروگاهی
5- کوره های صنعتی پخت سیمان، سرامیک و غیره
6- لوله های بخار
7- خطوط گاز
8- قطعه های در معرض دمای بالا در موشک و هواپیما
ورق استیل نسوز

انواع ورق استیل نسوز

پرکاربردترین و اصلی ترین آلیاژهای استیل نسوز در ایران 1.4828 – 1.4841 – 1.4845 میباشند.
ورق استیل نسوز 1.4828: ورق نسوز 1.4828 و یا همان استیل نسوز 309 که قابلیت جوشکاری و سختی بالایی دارند. اما باید این نکته را در نظر گرفته که با استفاده از عملیات حرارتی نمیتوان این نوع ورق را سخت کاری کرد. همچنین در محیط های مرطوب نیز نمیتوان از این نوع ورق استفاده کرد.
ورق استیل نسوز 309 در مقایسه با استیل نسوز 310 قیمت کمتری دارد. اکثرا ضخامت این نوع ورق ها از 0.3 تا 0.5 میلیمتر است.
کاربرد ورق های نسوز 309 عبارتند از: ساخت قطعه های کوره، تجهیزات پتروشیمی و غیره.
استیل نسوز 1.4841: نام دیگر ورق استیل 310 است. این نوع ورق فولاد ضد زنگ آستنیتی متوسط کربن میباشد. قابلیت انعطاف پذیری و جوشکاری بالایی دارد. این نوع ورق در شرایط پیوسته تا دمای 1150 درجه سانتی گراد و در شرایط ناپیوسته تا دمای 1035 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار میگیرد.
کاربرد ورق استیل 310 عبارتند از: در اجزای کوره و تجهیزات عملیات حرارتی به دلیل دمای بالا مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در توربین های گازی و موتورهای هواپیما و جت به دلیل قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری بالا کاربرد دارد.
ورق استیل نسوز 1.4845: استیل نسوز 310S نام دیگر آن است. این نوع ورق به صورت لوله، میلگرد، مفتول و غیره نیز در بازار عرضه میشود. تا دمای 1150 درجه سانتی گراد در برابر حرارت مقاومت دارند. این نوع ورق به دلیل وجود درصد بالا کروم همچنین مقداری نیکل در برابر اکسیداسیون و دیگر خوردگی ها در دمای بالا نیز بسیار مقاوم میباشند.
با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.
فهرست