ورق استیل براق

در این بخش به بررسی ورق استیل براق میپردازیم. این نکته بسیار حائز اهمیت است که از فولاد ضد زنگ در مصارفی که مقاومت به خوردگی، دوام، استحکام، قابلیت شکل پذیری و جوشکاری بالایی در تولید تجهیزات و قطعه ها در صنایع نیاز است استفاده میشود.
فینیش سطح نهایی ورق های فولاد ضد زنگ به دلیل آنکه از لحاظ کاربرد طیف گسترده ای دارند متفاوت است. سطح نهایی براق و یا آئینه ای یکی از انواع این فینیش ها میباشد. روند کار به این صورت میباشد که سطح ورق در انتهای کار با استفاده از سنباده ظریفی پولیش میشود. پولیشی که بر روی ورق کشیده میشود باعث میشود هیچ زبری و خطوط ظریف بر روی ورق باقی نماند. کشیدن پولیش باعث انعکاس و بازتاب نور شده که به این نوع ورق ها، ورق استیل براق میگویند.
ورق استیل براق
ورق استیل براق

مزایا ورق استیل براق

فینیش نهایی استاندارد و ساده کاربردهای های بسیاری در صنایع دارد. زمانی از ورق استیل براق استفاده میشود که سطح ورق برای این کاربردهای بسیار حائز اهمیت باشد و همچنین عملکرد محیطی و بهداشتی نیز مد نظر میباشد.
رایج ترین فینیش های سطح ورق استیل B2 میباشد برای تولید ورق استیل براق از این نوع فینیش استفاده میکنند. به طور کلی  بعد از نورد گرم یا سرد در تولید و ساخت ورق استیل ضد زنگ یک نورد ثانویه بر روی ورق انجام میشود. این امر باعث میشود تا ورق به صافی استاندارد 2B برسد.
به عنوان مثال: ورق هایی که برای استفاده های تزئینی مورد استفاده قرار میگیرند، ظاهر ورق در این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صنایع غذایی، لبنی و داروسازی سطح براق این نوع ورقها در برابر اصطکاک، مقاومت خوردگی و تمیزی آسان، تاثیر بسزایی دارد.
زمانی که در محیط های تهاجمی از ورق استیل براق استفاده میشود به این دلیل است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی در مقایسه با دیگر ورق ها دارند. همین سطح صیقلی، صاف، بدون خط و خش و براق باعث میشود رسوبات و باکتری بر روی ورق تجمع نکنند و قطعات به راحتی تمیز شوند.
قیمت ورق استیل مات و ساده در مقایسه با ورق استیل براق کمتر است. این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که پس از بررسی، دانشمندان دریافتند زمانی که سطح ورق صاف و صیقلی باشد بر روی مقاومت به خوردگی و آسیب پذیری تاثیر دارد و همچنین در صد آسیب دیدگی نیز کمتر میشود.

مراحل براق کردن 

1- اگر بر روی ورق، جوشکاری و یا ناخالصی وجود داشته باشد حتما باید با استفاده از سنباده خشن آنها را از بین ببرید.
2- سپس خط و خشها را باید با استفاده از سنباده زنی حذف کنید.
3- در مرحله آخر میتوان با پولیش کردن سطح صاف و صیقلی داشته باشید.
ورق استیل براق

انواع 

در صنعت استانداردهای ورق استیل براق با استفاده از شماره های زیر شناخته شده اند.
  • 7 (Mirror) آئینه ای
  • 8 (Super Mirror) سوپر آئینه ای
  • 9 (Marine Mirror) آئینه ای دریایی
  • (Perfect Mirror) No.10آئینه ای کامل
  • BA (یک سمت مات و یک سمت براق)

کاربرد 

  1. صنعت معماری و دکوراسیون داخلی: ورق استیل براق در صنعت معماری و دکوراسیون داخلی کاربرد فراوانی دارد. به این دلیل که قدرت مانور در شکل پذیری و ساخت آن بسیار بالا است. این نوع ورق به دلیل آنکه قابلیت جوشکاری و برشکاری بالایی دارد در صنعت معماری بسیار پرکاربرد است. ورق براق به دلیل بازتاب عالی خود به ساختمان و یا سازه های دکوراتیو حس مدرن بودن به آنها میبخشد.
  2. استفاده از فضای خاص: در فضاهای خاص مانند لابی هتل ها و سالن های پذیرایی لوکس از ورق استیل طلایی براق استفاده میشود. دلیل استفاده از این ورق به این منظور میباشد که ظاهری همانند طلا دارند و فضایی لوکس خواهید داشت.
  3. تولید وسایل آشپزخانه: مانند ساخت کارد، چنگال و شیرآلات
  4. استفاده در کابین آسانسور
  5. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی: ساخت تجهیزات
  6. صنعت پزشکی: ساخت تجهیزات پزشکی و داروسازی ساخت آئینه های دندانپزشکی
  7. صنایع غذایی و لبنی
  8. تجهیزات سردخانه و یخچال
  9. ساخت تجهیزات میزهای آشپزخانه های صنعتی و قنادی
  10. ورق های تزئینی پانچ شده
نکته: ورق های براق در رنگها، گریدها و ضخامت های مختلف به صورت شیت و کویل در بازار ارائه میشود. رایج ترین گرید ورق استیل براق نگیر استیل 304 است. همچنین گریدهای ورق استیل براق بگیر نیز استیل 420 و 430 میباشد. این نکته حائز اهمیت است که از گرید 304 بیشتر در صنایع استراتژیک استفاده میشود و از گریدهای 420 و 430 در صنایع تزئینی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.
 
با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.
فهرست