الکترود و فیلر استیل

در این بخش الکترود و فیلر استیل را بررسی میکنیم. ابتدا به معرفی الکترود استیل میپردازیم. یکی از ابزارهایی که در صنعت بسیار پرکاربرد میباشد الکترود است. به طور کلی میتوان گفت الکترودها دارای اندازه و آلیاژهای متعددی بوده و در صنایع خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد. باید بدانید که الکترود دارای دو بخش اصلی میباشد 1. مفتول، 2. روکش. مفتولی که وسط الکترود قرار دارد اکثرا از جنس نیکل، آلومینیوم و … است. همچنین روکشی که بر روی آن قرار دارد نیز اکثرا از جنس آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و آزبست است.
پوشش فلاکسی که بر روی الکترود وجود دارد به ثبات قوس الکتریکی در روند جوشکاری بسیار کمک میکند و نیز برای افزایش مدت زمان خنک شدن جوش در هنگام عمل به عنوان عایق جهت ایجاد گاز محافظ و شکل گیری سرباره شناور بر روی سطح جوش نیز کاربرد دارد.
الکترود و فیلر استیل
الکترود و فیلر استیل

معرفی ویژگی های الکترود استیل

  1. ضد زنگ بودن الکترود استیل یک مزیت اساسی محسوب میشود. همین امر باعث شده از آن در محیط های خورنده استفاده شود.
  2. وجود یک لایه نازک کروم که باعث محافظت سطح میشود.
  3. به دلیل 12 درصد کرومی که دارد در برابر آب و زنگ زدگی مقاوم است.
  4. مقاوم در برابر اکسیداسیون و خزش و درجه حرارت بسیار شدید (کاربرد سرمازا)
  5. به دلیل ساختار آستنتی که دارند انعطاف پذیر و سخت میباشد.
  6. قابلیت جوش پذیری بالا
همانطور که گفته شد در الکترود استیل  فولادهای زنگ نزن آستنتی در برابر دمای بالا بسیار مقاوم بوده وهمچنین مقاومت بالایی در برابر پوسته شدن دارند.
لازم به ذکر است که این نوع فولادها نیز در مقایسه با فولادهای فریتی و مارتنزیتی مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارند.
به طور کلی میتوان گفت فولادهای ضد زنگ دارای کاربردهای متعددی میباشند. پس در نتیجه الکترودهای استیل نیز در صنایعی که جهت جوشکاری فولاد ضد زنگ میباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

الکترود استیل 316 (قطر 2.5 فیلارک)

این نوع الکترود یک محصول الکترود استیل است. قطر این الکترود 2.5 میلی متر بوده و طول آن نیز 300 میلی متر است. همچنین در بسته های 1 کیلوگرمی نیز در بازار موجود است.
قیمت: قیمت این نوع محصول با در نظر گرفتن کیفیت، مناسب بوده و باعث میشود مشتری از آن رضایت کامل داشه باشد.
الکترود و فیلر استیل
الکترود و فیلر استیل

سیم جوش استیل (فیلر)

فلز پرکننده و یا پرکننده های فلزی (فیلر) سری 300 به صورت 90 درصد در مواردی که برای فولادهای ضد زنگ هستند کاربرد دارد. این نوع جوش در شرایط بعد از جوشکاری در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. همچنین چقرمگی و استحکام در دمای بالا و پایین را دارا میباشد.
از سیم جوش مصرفی در بعضی از فرآیند های جوشکاری به عنوان ماده پرکننده (Filler) مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از این فرآیندهای جوشکاری عبارتند از: FCAW، GMAW، SAW. همچنین لازم  به ذکر است که سیم جوشی که مناسب برای جوشکاری فولادهای آستنتی است، آستنتی مقاوم به حرارت و نیز فولادهای فریتی است. همچنین از جوش 308 برای جوشکاری آستنتی و از 420 برای جوشکاری فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و برای جوشکاری فولاد ضد زنگ دوپلکس و سوپر دوپلکس از سیم جوش های 2209 و 2594 استفاه میشود.

انواع سیم جوش استیل (فیلر)

در سیم جوش استیل خانواده 308 و 316 بسیار پرکاربرد است.
انواع سیم جوش استیل عبارتنداز:
308 – 308H – 308L – 316 – 316H – 316L – 309 – 312 – 385 – 2209 – 2594.
نکته: اصلیترین تفاوت الکترود و فیلتر استیل در پوشش آنها میباشد. پوشش های متعددی برای الکترودهای فولادی دارای ویژگی های خاصی میباشد که به حالت جوشکاری و سیالیت فلز جوش ارتباط دارد.
الکترود و فیلر استیل

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست