تسمه استیل

یکی از انواع تسمه ها که با فولاد آلیاژی آستنتی ساخته شده است را تسمه استیل میگویند. این نوع تسمه به طور کلی میتوان گفت از ورق استنلس استیل ساخته شده است. همچنین در مقایسه با دیگر تسمه ها قدرت تحمل بارشان نیز بیشتر است.
از تسمه های استیل در صنایع و پروژه های متعدد مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی میتوان گفت تسمه یکی از قطعه هایی است که متناسب با نوع مصرف کننده ساخته میشود. همچنین تسمه به قطعه های بریده شده ورق در ابعاد متعدد نیز گفته میشود. لازم به ذکر است تولید تسمه ها به دو حالت نوردی و ماشینی صورت میگیرد. میتوان برخی از کاربردهای آن را در صنعت خودروسازی، کشتی سازی، بسته بندی اجسام سنگین (لوله و پروفیل) و … نام برد. همچنین این موضوع را باید مد نظر قرار داد که امروزه بیشتر از روش ماشینکاری برای تولید تسمه استیل استفاده میشود.
تسمه استیل
تسمه استیل

روش ماشینکاری  

در این روش ورق ها با استفاده از دستگاه اسلیتر و با در نظر گرفتن وزن و یا نوع سفارش مشتری برش داده میشوند. اما مسئله مهمی که پیش می آید این  است که هنگام برش، تسمه ها خمیده و تابیده میشوند. برای رفع حل این مسئله ورق ها را داخل دستگاه اتوکشی قرار داده و پس از آن ماشینکاری خواهند شد و در آخر محصول نهایی یک قطعه صاف خواهد بود. در روش ماشینکاری تلورانس پایین بوده و اندازه دقیق آن 6 متر است که این خود یک مزیت در این روش محسوب میشود.
اما باید به این نکته توجه کنید وقتی که تسمه استیل برش میخورد لبه های تیز و برنده ای دارند. برای آنکه این مسئله حل شود تسمه ها را لبه گیری کرده و برای ارسال آماده میکنند.

انواع تسمه های استیل

یکی از پرکاربردترین قطعه ها تسمه ها میباشند و از آنها در صنایع متعدد مانند بسته بندی و عایق کاری مورد استفاده قرار میگیرد. از تسمه ها به طور کلی در صنایع ساختمان و صنعتی، گریتینگ، سازه های فلزی، تیرچه های فلزی خود ایستا و … استفاده میشود.
در این قسمت به بررسی انواع تسمه استیل میپردازیم که عبارتند از:
  1. تسمه گالوانیزه: امروزه کارکرد این نوع تسمه ها در کابل های برق و تلفن میباشد. به طور کلی از تسمه های گالوانیزه در ارتباطات استفاده میشود.
  2. تسمه فولادی سرد نوردی: این تسمه نیز مانند تسمه گالوانیزه میباشد. اما علاوه بر این که در ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد در صنایع اتومبیل سازی، دوچرخه سازی، ترانسفورماتور، لوازم خانگی و رادیاتورسازی نیز کاربرد دارد. از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با تسمه گالوانیزه قیمت بالاتری دارد.
  3. استنلس استیل: یکی از پرکاربردترین و رایج ترین تسمه های میباشد. این نوع تسمه در صنایع متعدد مورد استفاده قرار میگیرد. تسمه های سری 304 و 316 بسیار پرکاربرد بوده و فروش آن نیز گسترده تر است.
کاربرد این نوع تسمه ها در صنایع عایق کاری، کابل برق و تلفن، لوازم آشپزخانه، چاقوسازی، وسایل جراحی و صنایع اتومبیل سازی میباشد.
تسمه استیل

ویژگی های تسمه های استیل

تسمه استیل دارای ویژگی های خاصی نیز میباشد که عبارتند از:
  1. مقاوم در برابر ضربه و توان تحمل بار به این دلیل که این نوع تسمه از فولاد استنتی ساخته شده است.
  2. به دلیل وجود کروم، آهن و نیکل نیز مستحکم و مقاوم میباشد. (به دلیل همین ویژگی از تسمه استیل در صنایع خودروسازی و هواپیمایی استفاده میشود.)
  3. در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت بالایی دارند.

تسمه استیل 316

این نوع تسمه استیل  در صنعت بسیار رایج بوده و در برابر دما و عوامل بیرونی بسیار مقاوم میباشد. کاربرد این نوع تسمه در سازه های دریایی، تجهیزات شیمیایی و انواع پمپ ها است.

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست