ورق استیل دکوراتیو

ورق استیلی که علاوه بر خاصیت های ذکر شده و منحصر به فرد در مطالب قبل، دارای رنگ، شکل، ظاهر زیبا و چشم نوازی هستند ورق استیل دکوراتیو میگویند. این نوع ورق ها به علت زیبایی که دارند در کاربردهای تزئینی بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند.
ورق های دکوراتیو به عنوان یکی از ورق های استنلس استیل و یا ضد زنگ به شمار میروند. این نوع ورقها هم به صورت رول و هم به صورت شیت در بازار وجود دارد. اصلیترین ویژگی ها و خواص این نوع ورق ها سطح براق و صیقلی، ظاهر زیبا، انعطاف پذیری مناسب، مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی میباشد. این نوع ورق ها به دو دسته ورق های بگیر (گرید 304) و ورق های نگیر (گرید 430 و 420) دسته بندی میشوند.
قیمت ورق های دکوراتیو به دلیل وجود فلزاتی مانند کروم، نیکل و مولبیدن دارای نوسان میباشد.
ورق استیل دکوراتیو
ورق استیل دکوراتیو

انواع ورق دکوراتیو

هر نوع از این ورق ها دارای کاربرد و مصارف مختلفی میباشند. ورق های استیل دکوراتیو دارای انواع متعددی میباشند که عبارتند از:
  1. ورق استیل طرح دار
  2. ورق استیل مشبک
  3. ورق استیل میرور
  4. ورق استیل خشدار
  5. ورق استیل مات
  6. ورق استیل رنگی
  7. ورق استیل براق

ورق استیل طرحدار

این نوع ورق ها در طرح های متعددی در بازار تولید و عرضه میشود. ورق طرحدار ضد زنگ بوده و همچنین سطح براقی داشته و قابلیت فرم پذیری آن نیز منحصر به فرد است. از این نوع ورق ها در تزئینات ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. متناسب با نام آن طرح های مختلفی مانند ابروباد، گندمی، حبابی، چرمی و اسلیمی دارند. کاربرد این نوع ورق ها به دلیل ظاهر زیبایشان در آسانسورها، لابی ساختمان، ظرفهای دکوراتیو، سقف تزئینی و مجسمه بسیار زیاد است. این نکته حائز اهمیت است که ورق استیل طلایی طرحدار دومین ورق استیل دکوراتیو پرکاربرد میباشد و همانطور که گفته شد هم به صورت بگیر و هم به صورت نگیر در بازار موجود است. ابعاد این نوع ورق از 0.4 تا 0.8 میلی متر است.
ورق استیل دکوراتیو
ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل مشبک


زمانی که برروی ورق استیل تعدادی سوراخ به درخواست مشتری ایجاد شود، به این نوع ورق ها، ورق استیل مشبک میگویند. همچنین باید بدانید فاصله سوراخ ها و اندازه آنها نیز بنا به سلیقه مشتری میباشد. بنا به نوع استفاده و کاربردشان به ورق های دکوراتیو نیز معروف هستند. کاربرد این نوع ورق ها در صنعت پرورش ماهی، خشک کردن میوه، سرخ کن و غیره میباشد.
گرید ورق استیل مشبک 304 میباشد و در ابعاد 2*1 تولید میشود.

ورق استیل میرور

ورق استیل آینه ای و یا میرور جلا و بازتاب نور بسیار بالایی دارد و بر روی آن هیچ خط و خش و لکه ای وجود ندارد. خاصیت دیگر این نوع ورق علاوه بر آینه ای بودن در فضا نیز نور ایجاد میکند و همچنین برروی آن هیچی طرحی وجود ندارد.

ورق استیل خشدار

با برس زنی و خشدار کردن ورق استنلس استیل، ورق استیل خشدار به وجود می آید. خشدار کردن ورق استیل، زیبایی بسزایی به آن میبخشد. همین امر باعث شده بسیار پرطرفدار باشد. این نوع ورق ها در مقایسه با ورق های استیل معمولی قیمت بالاتری نیز دارند.
کاربردهای این نوع ورق عبارتنداز: ساخت جواهرات و ساعت مچی – تولید و ساخت لوازم خانگی – تجهیزات تهویه هوا – معماری و نما – ساخت و طراحی خودرو – داخل آسانسور – لوازم آشپزخانه و سینک ظرفشویی – دکوراسیون منزل و…
ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل مات

یکی دیگر از ورق استیل دکوراتیو ورق استیل مات میباشد. در فینتش سطح نهایی علاوه بر اینکه بر روی شکل ظاهری تاثیر گذار است بر روی حساسیت به خوردگی و قابلیت تمیزکاری ورق نیز تاثیر دارد. ورق های مات در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و همچنین زمانی که در ساخت تجهیزات از این نوع ورق استفاده شود دوام  بالا و عمر طولانی خواهند داشت.
این نوع ورق ها در صنایع غذایی و بهداشتی بسیار پرکاربرد هستند. همچنین در مقابل اسید، باران نمک و دیگر عناصر مشابه بسیار ماندگاری بالایی دارد. ورق های مات ظاهر زیبایی ندارد اما به دلیل خصوصیات خاص که دارد در صنایع متعددی کاربرد دارند.
ورق های استیل مات به طور کلی به دو دسته ورق های بگیر و ورق های نگیر تقسیم بندی میشوند. ورق بگیر شامل گریدهای ورق استیل مات 420 و ورق استیل مات 430 میباشد. ورق نگیر نیز شامل گرید ورق استیل مات 304 میباشد که این نوع گرید در صنعت نسبت به دیگر گریدها بسیار پرکابرد است.

ورق استیل رنگی

ورق استیل رنگی همان ورق های طلایی و نقره ای میباشند که محبوبیت خاصی در بازار دارند. رنگ های دیگر این نوع ورق ها عبارتنداز: مشکی، مسی، آبی، قرمز، رزگلد، دودی و غیره. ورق های رنگی زیبایی منحصر به فردی به محیط نیز میبخشند .

ورق استیل براق

فینیش سطح نهایی ورق های فولاد زنگ نزن به این دلیل که از لحاظ کاربرد طیف وسیعی دارند متفاوت میباشد. یکی از انواع این فینیش ها، سطح نهایی براق میباشد. به این صورت که سطح ورق در انتهای کار با استفاده از سنباده ظریفی پولیش داده میشود. همین امر باعث میشود تمامی زبری ها و خطوط ظریف بر روی ورق از بین برود. پولیش باعث انعکاس و بازتاب نور شده که به این نوع ورق ها، ورق براق گفته میشود.
صنعت معماری  و دکوراسیون داخلی – استفاده از فضای خاص – تولید وسایل آشپزخانه – استفاده در کابین آسانسور – صنعت نفت و گاز و پتروشیمی – صنعت پزشکی – صنایع غذایی و لبنی – تجهیزات سردخانه و یخچال – ساخت تجهیزات میزهای آشپزخانه های صنعتی و قنادی – ورق های تزئینی پانچ شده
کاربرد
ورق های استیل دکوراتیو دارای طرح و رنگ های متعددی میباشند که همین امر باعث شده کاربردهای بسیاری داشته باشند در نتیجه برخی از کاربردهای این نوع ورق ها عبارتند از:
  • دکوراتیو داخلی و خارجی ساختمان
  • مجسمه های فلزی
  • آسانسور و پله برقی
  • بانکها
  • ایستگاه مترو
  • مراکز خرید و پاساژها
  • تولید لوازم خانگی
  • سقف اماکن مذهبی
  • کارخانجات مواد غذایی

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست