ورق استیل خشدار

ورق استیل خشدار با برس زنی و خشدار کردن ورق استنلس استیل، به وجود می آید. نام دیگر این نوع ورق  dull polished نیز میباشد. زمانی که ورق های استیل را خشدار میکنید زیبایی منحصر به فردی به آن بخشیده میشود. خشدار شدن ورق ها باعث میشود طرفداران بسیاری داشته باشد. قیمت ورق های استیل معمولی در مقایسه با ورق های خشدار قیمت پایین تری دارند.
ورق استیل خشدار
ورق استیل خشدار

نحوه ساخت

پایه اولیه برای تولید ورق استیل خشدار، ورقی میباشد که سطح نهایی آن با استفاده از الگوی استاندارد 2B میباشد. سپس ورق را با استفاده از برس زنی (کار مکانیکی) خشدار میکنند و پس از آن این نوع ورق  با سنگ زنی که در جهت های ثابت و مشخص صورت میگیرد به وجود می آید. خطهای به وجود آمده بر روی ورق صاف، ظریف و موازی میباشند. همین خطوط باعث میشود که جای اثر انگشت، چربی و آلودگی برروی ورق بر جای نماند.
زمانی که ورق را خشدار میکنند لایه اکسید کرومی که بر روی ورق وجود دارد خود را بازسازی میکند. جوشکاری ورق خشدار بسیار آسان میباشد. همین امر باعث شده دیزاینرها در تولید و طراحی شکل های پیچیده هیچ مشکلی برایشان پیش نیاید.

کاربرد

ورق استیل خشدار بسیار پرکاربرد بوده که برخی از کاربردهای آن عبارتنداز:
ساخت جواهرات و ساعت مچی، تولید و ساخت لوازم خانگی، تجهیزات تهویه هوا، معماری و نما، ساخت و طراحی خودرو، داخل آسانسور، لوازم آشپزخانه و سینک ظرفشویی، دکوراسیون منزل، هتل ها و برج ها، ساخت یخچال خانگی و صنعتی، روکش دیوار آشپزخانه های صنعتی و خانگی، درب استیل مراکز تجاری، اداری و بیمارستان ها، قطعات تزئینی، سازهایی در صنعت هوا فضا، پوشش بر روی لوازم برقی خانگی، کشتی سازی، تجهیزات پردازش مورد استفاده در صنایع غذایی، ساخت آسیاب های کارخانه شکر، ساخت تجهیزات کارخانه روغن، کارخانه تولید سیمان و کاغذ، ساخت پمپ، صنایع پتروشیمی.
ورق استیل خشدار

استاندارد 

کیفیت سطح نهایی ورق استیل خشدار در استاندارد های صنعتی فینیش NO.4 و NO.6 میباشند. در ایران فینیشی که بسیار رایج و پرطرفدار است، NO.4 میباشد، که به آن فینیش ساتنی نیز گفته میشود. فینیش NO.4 به دلیل خشدار بودن، عیب ها و بریدگی ها را پوشش میدهد. همین امر باعث شده از این نوع فینیش در صنعت دکوراتیو استفاده های بسیاری شود.
به طور کلی میتوان گفت ورق استیل خشدار با یک نوع لایه پلیمری مانند PVC روکش میشود و همین امر باعث میشود در زمان جابجایی و نصب این نوع ورق هیچ آسیبی به آن وارد نشود. یکی از مزیتهای ورق خشدار این است که به صورت صد در صد بازیافت میشوند. به دلیل CO2 بسیار پایینی که تولید میکند باعث میشود با محیط زیست سازگار باشد و آسیبی به محیط زیست وارد نکند.
رایج ترین گریدهای ورق استیل خشدار که در بازار ارائه میشوند عبارتند از: 304، 316 و 430.
گرید 304 و 316 در مواردی که بسیار حساس بوده و نیازی به مقاومت بالاتری دارند مورد استفاده قرار میگیرد. گرید 316 نیز به دلیل وجود مولبیدن در سازه های دریایی و حاوی آب شور بسیار پرکاربرد است.
در کاربردها و سازه های دکوری نیز از گرید 430 بیشتر استفاده میشود. به این دلیل که در مقایسه با گریدهای 304 و 316 مقاومت به خوردگی پاییتری دارند. پس در نتیجه میتوان گفت در دکوراسیون داخلی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
قیمت
ورق استیل مات و براق این دلیل که بر روی آن ها عملیات سطحی صورت نمیگیرد قیمت کمتری در مقایسه با ورق استیل خشدار دارند. همچنین با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه قیمت ورق استیل خشدار نیز تغییر میکند.
استیل خشدار در ایران
دو نوع در بازار ایران موجود است.
1-  فابریک (از کارخانه خارجی تهیه میشود).
2-  داخلی (از کارخانه خارجی تهیه و در ایران سنگ زنی میشود).

مزیت

  1. مقاومت به خوردگی
  2. قابلیت بازیافت
  3. دوام بالا
این ورق به صورت کویل یا شیت در بازار ارائه میشود. به طور کلی ضخامت این نوع ورق ها بین 0.04 تا 1 میلی متر است. همچنین عرض آنها نیز 1، 1.25 و 1.5 متر میباشد. باید به این نکته نیز توجه کرد که کویل های ورق خشدار را میتوان بنا به درخواست مشتری نیز برش زد. ابعاد شیت در بازار عبارتند از 1*2، 1.25*2.5، 1.5*3، 1.5*6.

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست