لوله استیل مانیسمان

لوله های استیل به دو دسته لوله استیل مانیسمان (بدون درز) و لوله استیل درز دار تقسیم بندی میشوند. برای ساخت لوله های بدون درز برعکس لوله های درز دار که با فناوری جوش دو سر آن به یکدیگر اتصال پیدا میکند از شمش های فولادی برای ساخت آنها استفاده شده و به هیچ عنوان برروی آن فرآیند جوش صورت نگرفته است. به طور کلی این نوع لوله ها با حرارت دهی، کشش و نورد شمش های فولادی ساخته میشوند.
کاربرد لوله های استیل به طور کلی برای منتقل کردن مایعات، هوا و جامدات میباشد. شکل آنها گرد بوده و مرکز آن توخالی است. لوله های استیل ضد زنگ بوده و اکثرا با انواع متعددی از فولاد های ضد زنگ آستنیتی و آلیاژهای ویژه تولید میشوند.
اصلی ترین ویژگی که این نوع لوله دارند این است که هیچ گونه جوش و درزی بر روی آن وجود ندارد. همین امر باعث شده آسیب پذیری کمتری و مقاومت بیشتری در مقایسه با لوله های استیل درزدار داشته باشند. بدون درز بودن آنها باعث شده هیچ ضعفی در ساختار لوله وجود نداشته باشد.
دو برادر آلمانی به نام های رینهارد و مانیسمان در سال 1886 روش ساخت لوله های بدون درز را اختراع کردند. این نکته نیز حائز اهیمت است که ابتدا لوله هایی که وارد ایران شد از برند مانیسمان بوده و این نام در ایران بر روی لوله های بدون درز گذاشته شده است.
نکته: با توجه به فشار سیال درون لوله ها ضخامت لوله های مانیسمان انتخاب میشود. همچنین از کلمه رده برای نشان دادن ضخامت لوله استفاده میشود. پس در نتیجه هر چه رده بیشتر باشد ضخامت نیز بیشتر خواهد بود.
لوله استیل مانیسمان

ویژگی های لوله استیل بدون درز (مانیسمان)

لوله استیل مانیسمان دارای ویژگی های خاصی میباشد که عبارتند از:
1. نداشتن هیچ نقطه جوشی
2. مقاوم در برابر فشار و خوردگی
3. مناسب بودن ضخامت دیواره ها
4. از جنس فولاد ضد زنگ

مراحل ساخت لوله بدون درز

مراحلی که برای ساخت لوله استیل مانیسمان انجام میشود عبارتند از:
 برش
 پیش گرمایش
 سوراخ کاری
 گرد و همگن سازی
 سمبه کاری
 تاب گیری
 جداسازی سمبه
 کروی سازی
 کشش لوله و تغییر طول
 خنک کاری
 عملیات نهایی (اندازه گیری، آزمایش، کونیک کردن، پولیش کاری، سطح و باندل کردن)
لوله استیل مانیسمان

سایز لوله استیل بدون درز

در سه رده 40، 80 و 160 لوله استیل مانیسمان ساخته میشود. هر چه رده بالاتر باشد فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد. این نوع لوله ها اکثرا در شاخه های 6 و 12 متری تولید میشوند.

کاربرد

در عملیات متعدد بالا دستی، پایین دستی و میان دستی از لوله استیل مانیسمان استفاده میشود. همچنین برخی از کاربردهای آن عبارتند از:
  1. خطوط فشار قوی
  2. استخراج نفت و گاز
  3. خطوط انتقال مواد غذایی
  4. مخازن بویلرها و لوله تفنگ و تانک
  5. صنایع پتروشیمی
  6. انواع بلبرینگ
  7. صنایع ماشین سازی

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست