نبشی استیل  

نبشی استیل، نبشی مقطعی بوده و در سازه های متعددی کاربرد دارد. یکی از اصلیترین و مهمترین مقطع های پروفیل های ساختمانی است و همچنین از آن به صورت مرکب و منفرد در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد.
کارکرد نبشی های استیل در اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستونها به صفحه ها در فوندانسیون و نیز برای ساخت ستون و خرپا میباشد.
دیگر کارکردی که این نوع نبشی ها دارند در بعضی از سازه های مربوط به آسانسورها میباشد که از  نبشی های خرد شده استفاده شده و به طور کلی به آنها نبشی لقمه گفته میشود.
نبشی استیل
نبشی استیل

انواع ساخت نبشی استیل

نبشی استیل پایه اصلی آن شمش استیل میباشد. به طور کلی میتوان گفت تولیدات این نوع نبشی در دو حالت پرسی و فابریک است.
در حالت پرسی با خم کردن ورق با دستگاه رول فرمینگ و طی مراحل برشکاری ورق ها و با شکل های متعدد V و L نبشی استیل ساخته میشوند. همچنین در این روش در مرحله آخر ورق را از وسط خم کرده و به نبشی استیل تبدیل میکنند. در حالت پرسی ورق به صورت یکپارچه بوده و طول آن نیز 6 متر است.
در حالت فابریک، گداخت در فرآیند نورد سرد و گرم تولید میشود. زمانی که دو ورق استیل به صورت عمود بر روی هم قرار گیرند نبشی استیل تولید میشود.

انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری

  1. بال مساوی: نبشی استیل بال مساوی دو بال قائم دارند که این بال ها هم اندازه بوده و شکل آن مانند L میباشد. همچنین نماد این محصول به صورت L400 نشان داده میشود.
  2. بال نامساوی: در نبشی بال نامساوی با توجه به نامش اندازه بال های آن با هم برابر نبوده و به همین دلیل از آن در مکان هایی استفاده میشود که از بال مساوی استفاده نمیتوان کرد. این نکته نیز حائز اهیمت است که برای نمایش سایز آن هر دو سایز نشان داده میشود.

کاربرد نبشی

نبشی استیل به این دلیل که ضد زنگ بوده و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند در محیط های باز و مرطوب بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.
برخی از کاربرد های این محصول نیز عبارتند از: دکوراسیون منزل، جلو مبلی استیل، پایه های مبل، ساخت خرپا، ساخت دکل های مخابراتی، مورد استفاده در فوندانسیون ساختمان، ساخت آسانسور، ایجاد اتصالات میان تیرآهن، پروفیل، ستون های سازه، اتصال پل به ستون، ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، ساخت دکل های انتقال نیرو.

نبشی استیل 304

آلیاژ استیل 304 به دلیل آنکه بسیار پرکاربرد و پرطرفدار میباشد به همین علت در بازار نبشی استیل 304 بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این آلیاژ در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و عناصر تشکیل دهنده آن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل میباشد همین امر باعث شده در بعضی از صنایع به آن فولاد 18-8 نیز بگویند.
کاربرد این محصول به دلیل همین ویژگی در محیط های مرطوب که میزان خوردگی در آن مکان ها بالا است میباشد.
اصلیترین کاربرها: ساخت دکل های مخابراتی، سیستم های پاپینگ، اتصالات و …
نکته: این نکته حائز اهمیت است که نبشی های استیل بر سه اساس دسته بندی میشوند: 1. کاربرد، 2. آلیاژ، 3. سایز محصول.

با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

فهرست