ورق استیل مات

ورق های استنلس استیل به دلیل آنکه یکی از عناصر تشکیل دهنده آن کروم میباشد باعث شده خاصیت ضد زنگ داشته باشد. پرداخت نهایی سطح ورق ها بسیار متنوع میباشند این سطح از ورق براق و خشدار تا ورق استیل مات در بازار تولید و عرضه میشود. به طور کلی میتوان گفت یکی از شایعترین فلزها در بازار ورق مات است.
در فینیش سطح نهایی علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی بر روی شکل ظاهری آن دارد، همچنین بر روی حساسیت به خوردگی و قابلیت تمیزکاری ورق نیز تاثیرگذار است. به طور کلی میتوان گفت مقاومت بالایی در برابر رطوبت نیز دارد، همچنین زمانی که در ساخت تجهیزات از این نوع ورق استفاده شود دوام بسیار بالایی داشته و نیز عمر طولانی دارد.
این نوع ورق ها در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین ماندگاری بسیار بالایی در برابر اسید، باران نمک و دیگر عناصر مشابه دارد. کیفیت و استحکام بالای آن نیز به دلیل وجود کروم، نیکل و مولبیدن میباشد. ورق های استیل مات ظاهرشان زیبا نمیباشد اما به دلیل خصوصیات خاصی که این نوع ورق است در صنایع مختلفی کاربرد دارد.
ورق های استیل مات به طور کلی به دو گروه ورق های بگیر و ورق های نگیر دسته بندی شده اند. گریدهای ورق استیل مات بگیر عبارتند از: 420 و 430. و گرید ورق نگیر نیز شامل ورق استیل مات 304 میباشد، گرید 304 در مقایسه با دیگر گریدها در صنعت بسیار پرکابرد میباشد.
ورق استیل مات
ورق استیل مات

تولید 

زمانی که بر روی ورق های استنلس استیل نورد گرم انجام میشود ظاهر آن به صورت مات و خاکستری میشود. بعد از نورد اولیه ورق ها را آنیل و اسیدشویی میکنند و در نتیجه نهایی ورق به صورت خاکستری مات به وجود می آید. به طور کلی برای این که ورق به سطح نهایی و یکدست خود برسد باید نورد سرد بر روی ورق ها انجام شود و همین امر باعث میشود ورق استیل مات و مقاوم در برابر خوردگی به وجود آید.
به طور کلی میتوان گفت ورق های استیل توسط نورد سرد و با استفاده از رول ها و قالب های مخصوص به صورت مات تولید میشوند. سپس این ورق ها از روی رول جلا داده شده عبور کرده تا باعث شود صافی ورق بیشتر شود.

کاربرد 

اسید شویی یا نورد سرد نهایی باعث میشود ورق استنلس استیل به صورت مات تولید شوند. با استفاده از فینیش 2B میتوان فینیش براق و خشدار نیز تولید کرد. به این دلیل که این فینیش قیمت مناسبی دارد. کاربردی که ورق استیل مات دارد بیشتر در تولید لوله، تیوپ و تجهیزات صنعتی میباشد. از این نوع ورق در این صنایع به این دلیل که ظاهر اهمیت خاصی ندارد مورد استفاده قرار میگیرند.
این نوع ورق در ساخت تجهیزات فرآوری مواد شیمیایی، دارویی و لوازم خانگی مانند ساخت تجهیزات لباسشویی، خشکشویی، ساخت یخچال و همچنین تجهیزات صنعت فاضلاب کاربرد بسزایی دارند. ورق استیل مات در بازار جهانی فولاد بسیار پرکابرد است. این نوع ورق ها به راحتی نگهداری میشوند. به همین دلیل در ساخت اجاق گاز، لوازم لوله کشی، ساخت تابلوهای دکوراتیو، صفحات خورشیدی و غیره کاربرد دارند.
در صنعت معماری و خودروسازی نیز از این نوع ورق ها به دلیل مقاومت بالا مورد استفاده قرار میگیرد. به این دلیل که در این نوع پروژه ها، طراحی اولین اولیت میباشد. و همچنین ورق های استیل مات عمر طولانی دارند و در برابر خوردگی نیز مقاومتشان بسیار بالا میباشد.
باید به این نکته توجه کنید زمانی که از ورق های استیل در تجهیزات مختلف استفاده شود جذابیت تزئینی آنها نیز خود به خود افزایش می یابد. به دلیل آن که درخشندگی ندارد و بازتاب نور بر روی آنها انجام نمیشود.
با توجه به بررسی موضوعات ارائه شده انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سایت با ما در میان بگذارید.
فهرست